Vakopleiding Schilderscool

Het ontstaan van het SPOS.

Het is bij de schildersbranche bekend dat er in de laatste jaren te weinig vakbekwame schilders worden opgeleid. Over de oorzaken hiervan kan men uitgebreid discussiëren. Een aantal schildersbedrijven heeft in 1989 de daad bij het woord gevoegd en getracht een oplossing voor dit probleem te vinden door het initiatief te nemen tot de oprichting van een SPOS in Den Haag. In 1995 werd het Spos uitgebreid met de regio Gouda. SPOS staat voor Samenwerkingsverband Praktijkopleiding Schilderen.

Inmiddels zijn er in ons land negentien SPOSsen werkzaam, verenigd in de Federatie SPOS Nederland.

De doelstelling van het SPOS.

  • Het verhogen van de vakbekwaamheid van de jonge schilder.
  • Het minder conjunctuurgevoelig maken van de opleiding.
  • Het uitvalspercentage in de opleiding terug dringen.
  • Het afstemmen van de instroom op de opnamecapaciteit en de opleidingsbehoefte in de regio’s.
  • De werkeloosheid onder jonge schilders elimineren.
  • een goede opleidingsinfrastructuur;
  • een gedegen opleidingsstructuur;
  • goede afstemming tussen het SPOS, de ROC(‘s), Savantis en vooral het bedrijfsleven om een goede afstemming op regionaal niveau te kunnen realiseren, waarbij met name de contacten met de bij de SPOSsen aangesloten bedrijven waarborg zijn voor voldoende praktijk gerichte opleidingsonderdelen, een optimale begeleiding en continuïteit in instroom en doorstroom;
  • een duidelijke CAO; daarnaast een premiestelsel dat, waar het jeugdigen betreft aangepast moet worden om de loonkosten te verlagen en het nettoloon te verhogen;
  • voldoende vraag c.q. noodzaak om jongeren in te laten stromen;
  • branche organisaties moeten bereid zijn om in imagoverbetering en wervingsactiviteiten te investeren;
  • voldoende afzet mogelijkheden, die door meer opleidingsbereidheid bij de bedrijven moeten groeien, vooral door een betere afstemming van loon- en kwaliteit;
  • voldoende belangstelling onder vooral de jongeren; dit fluctueert; het SPOS tracht dit door inspanningen op pr-gebied, instroombevordering en imagoverbetering te bewerkstelligen;
  • goede contacten met het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs; (wij verzorgen gastlessen op diverse scholen in onze regio’s);
  • goede contacten met de leerbedrijven;

Het selecteren van geschikte instroom begint met sollicitatie en intakeformulieren. De intake wordt bij voorkeur gehouden samen met het ROC. Samen moeten de kandidaten dan worden beoordeeld op hun geschiktheid om in te stromen in de bedrijfstak en van daaruit in de opleiding. Gezamenlijk wordt ook het POP vastgesteld. Hierbij behoort het vaststellen van het instroomniveau en het bepalen van de duur en de inhoud van het starterstraject. Na een positieve beoordeling/evaluatie wordt door het SPOS als werkgever de kandidaat leerling bij een passend leerbedrijf geplaatst. Na een definitieve plaatsing wordt met de leerling/werknemer een arbeidsovereenkomst en een beroepspraktijkvormings-overeenkomst getekend. Door deze constructie te hanteren ligt de werkgevers-verantwoordelijkheid bij het SPOS. Bij problemen treedt het SPOS op als troubleshooter en in voorkomende gevallen is een overstap naar een ander leerbedrijf mogelijk. Dit betekent minimale uitval en maximaal rendement.

Voor wat betreft de werving verzorgt de SPOS het leeuwendeel van de voorlichting over en de promotie van het schildersvak.

Welke voordelen biedt het SPOS de participanten.

  1. Het bedrijf hoeft niet alléén te zorgen voor de opleiding van de eigen leerling, want voor een groot deel wordt de opleiding verzorgd door het SPOS. Facetten van het schildersvak, die in het bedrijf niet of nauwelijks aan de orde komen, worden in de PLW van het SPOS aangeleerd.
  2. Het bedrijf hoeft voor de leerlingen geen loonadministratie te voeren. Alleen de gewerkte uren worden u door het SPOS in rekening gebracht. Door de facturen automatisch te laten incasseren ontvangt de participant bovendien een extra korting van 3%.
  3. Tijdens de opleiding in de PLW komen de leerlingen ten laste van het SPOS, het bedrijf ontvangt over die weken geen rekening.

Het is van het hoogste belang dat de (overigens streng geselecteerde) leerling in het bedrijf goed en met geduld wordt begeleid door ervaren schilders (praktijkbegeleiders). De motivatie van de leerling zal stellig toenemen naarmate het vakmanschap groeit.
Door zich thuis te voelen in de schilderswereld zal de leerling eerder behouden blijven voor de branche. Het uitvalspercentage zal zakken en het doel van de schildersbranche zal worden bereikt, namelijk voldoende, gekwalificeerde medewerk(st)ers voor de bedrijven.
Het SPOS c.q. de coördinator heeft de intentie om problemen soepel en in overleg met het leerbedrijf op te lossen.

Kwaliteit

Via de opleidingsscan is de kwaliteit van de SPOSsen de afgelopen jaren tot twee maal toe beoordeeld. Verbetertrajecten zijn daarbij aangegeven en daar wordt mee gewerkt.

SPOSsen zijn stichtingen en opgericht door bedrijven in de regio, met goedkeuring van Savantis en werkend met een samenwerkingsovereenkomst met Savantis. In die samenwerkingovereenkomst staan een aantal zaken waaraan samenwerkingsverbanden moeten voldoen m.b.t. het opleiden van leerlingschilders. Eén ervan is dat ze een erkend leerbedrijf moeten zijn.

SPOS en de relatie tot Het Vak Omhoog

In de samenwerking met de beroepsorganisatie Vak Omhoog zien we als Spos met name een impuls m.b.t. de opleidingsbereidheid in deze regio.





Zoals de ondernemers in de schildersbranche uit de media hebben kunnen vernemen maakt het Spos op dit moment roerige tijden mee. Wij hopen dan ook van harte dat we door een samenwerking met de ondernemersorganisatie Vak Omhoog sterker staan in de onderhandelingen die betrekking hebben op de invulling van onze organisatie en onze plek in opleidingsland in de nabije toekomst.